ENCOURAGE PEOPLE’S INTEREST TO DO CASH WAQF

Puji Hadiyati  -  Perbanas Institute, Indonesia
Annisa Indah Gladys  -  Perbanas Institute, Indonesia
Muhammad Iqbal*  -  Perbanas Institute, Indonesia

(*) Corresponding Author
This study aims to identify the community interest to cash waqf. The population of this study are people living in Jabodetabek area. Variables used in this study include knowledge, understanding, awareness and promotion of community interest to cash waqf. Simple Random Sampling is the sampling method in this research and regression with ordinary least squared approach become its analysis method. The results show that knowledge and understanding do not have an influence on the community interest to doo cash waqf, while the awareness and promotion variables affect the community interest to do cash waqf.

Keywords : Cash Waqf; Knowledge; Understanding; Awareness; Promotion; Interest.

  1. Abubakar, I., & Bamualim, C. S. (2006). Filantropi Islam & keadilan sosial: studi tentang potensi, tradisi, dan pemanfaatan filantropi Islam di Indonesia. Jakarta: Center for the Study of Religion and Culture (CSRC), UIN Syarif Hidayatullah.
  2. Adeyemi, A. A., Ismail, N. A., & Hassan, S. S. B. (2016). An Empirical Investigation of the Determinants of Cash Waqf Awareness in Malaysia. Intellectual Discourse, 24(Special Issue), 501–520.
  3. Alkabisi, M. A. A. (2004). Hukum Wakaf. Jakarta: Dompet Dhuafa Republika.
  4. Anshori, A. G. (2005). Hukum dan Praktik Perwakafan di Indonesia. Yogyakarta: Pilar Media.
  5. Arif, M. N. R. A. (2012). Wakaf Uang dan Pengaruhnya terhadap Program Pengentasan Kemiskinan di Indonesia. JURNAL INDO-ISLAMIKA, 2(1), 17–29.
  6. Astuti, T. (2013). Pengaruh Persepsi Nasabah Tentang Tingkat Suku Bunga, Promosi dan Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Menabung Nasabah (Skripsi). Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta.
  7. Faisal, M. (2016). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Untuk Menjadi Nasabah di Bank Syariah (Studi Kasus Mahasiswa Ekonomi dan Perbankan Islam Universitas Muhammadiyah Yogyakarta) (Skripsi). Universitas Muhammadiyah Yogyakarta, Yogyakarta.
  8. Halim, A. (2005). Hukum Perwakafan di Indonesia. Jakarta: Ciputat Press.
  9. Hasibuan, M. (2012). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: PT Bumi Aksara.
  10. Ibrahim, H., Amir, A., & Masron, T. A. (2013). Cash Waqf: An Innovative Instrument for Economic Development. International Review of Social Sciences and Humanities, 6(1), 1–7.
  11. Idris, A. M., Ridwan, M. D., Huda, M., Zain, M., & Hanafi. (2009). Aktualisasi Pendidikan Islam Respons Terhadap Problematika Kontemporer. Jakarta: Hilal Pustaka.
  12. Lestari, E. (2015). Pengaruh Pengetahuan, Lingkungan dan Motivasi Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Fakultas Syariah dan Ekonomi Islam IAIN SYyekh Nurjati Cirebon (Skripsi). IAIN Syekh Nurjati, Cirebon.
  13. Mas’ud, I., & Abidin, Z. (2007). Edisi Lengkap Fikih Mazhab Syafi’i. Bandung: CV Pustaka Setia.
  14. Mohsin, M. I. A. (2013). Financing through cash-waqf: a revitalization to finance different needs. International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management; Bingley, 6(4), 304–321.
  15. Mu’alim, M., & Abdurrahman. (2014). Menggiatkan Wakaf Uang (Tunai) sebagai Upaya Peningkatan Kesejahteraan Masyarakat. Jurnal Bimas Islam, 7(4), 727–754.
  16. Muntaqo, F. (2015). Problematika dan Prospek Wakaf Produktif di Indonesia. Al-Ahkam, 1(25), 83–108.
  17. Murtadho, M. I. (2013). Pengaruh Pengetahuan Tentang Bank Syariah Terhadap Minat Menabung di Bank Negara Indonesia Syariah Cabang Semarang. IAIN Walisongo.
  18. Nasution, M. E., & Hasanah, U. (2006). Wakaf Tunai Inovasi Finansial Islam. PSTTI-UI.
  19. Nawawi, N. (2013). Implementasi Wakaf Produktif di Indonesia Pasca Berlakunya UU No. 41 Tahun 2004 tentang Wakaf. Al-Tahrir: Jurnal Pemikiran Islam, 13(2), 393–415.
  20. Notoatmodjo, S. (2012). Promosi Kesehatan dan Perilaku Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.
  21. Qahaf, M. (2011). Manajemen Wakaf Produktif. Jakarta: Pustaka Al-Kautsar.
  22. Rizal, S. (2014). Pengaruh Kecakapan Vokasional, Kepribadian, Kesadaran Diri Tethadap Minat Berwirausaha Siswa Kelas XII Kompetensi Keahlian Rekayasa Perangkat Lunak Pemograman dan Mekatronika di SMK Negeri 1 Tembarak (Skripsi). Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta.
  23. Sadirman, A. . (2006). Interaksi dan Motivasi Belajar-Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
  24. Sudijono, A. (2009). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo.
  25. Suganda, A. D. (2014). Konsep Wakaf Tunai. ISLAMICONOMIC: Jurnal Ekonomi Islam, 5(2).
  26. Suryabrata, S. (2002). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Grafindo Perkasa Rajawali.
  27. Syafiq, A. (2016). Wakaf Tunai untuk Pemberdayaan Usaha Kecil. ZISWAF : Jurnal Zakat Dan Wakaf, 1(2), 1–25.
  28. Tjiptono, F. (2006). Manajemen Jasa (Kedua). Yogyakarta: Andi Offset.
  29. Yustiana, N., Holilulloh, H., & Nurmalisa, Y. (2014). Pengaruh Pemahaman Diri Terhadap Kesesuaian Minat Memilih Jurusan. Jurnal Kultur Demokrasi, 2(4).

ISLAMICONOMIC: Jurnal Ekonomi Islam
Published by Departement of Islamic Economics, The State of Islamic University (UIN) Sultan Maulana Hasanuddin Banten - Indonesia
Main Building of Faculty of Islamic Economics and Business, The State of Islamic University (UIN) Sultan Maulana Hasanuddin Banten, Jenderal Sudirman Street, No. 30 Serang 421188 Banten Indonesia
Phone: +62 812-2960-4000
Website: https://journal.islamiconomic.or.id/
Email: asep.dadan@uinbanten.ac.id

ISSN: 2085-3696 (Print)
ISSN: 2541-4127 (Online)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License

Get a feed by atom here, RRS2 here and OAI Links here

apps