EFEKTIVENESS FINANCIAL LITERACY TOWARD MAKING DECISION OF CONSUMER BEHAVIOR

Surono Surono, Moh Bahruddin, Ahmad Habibi

Abstract


This study aims to examine the effect of financial literacy on consumer behavior. This research was conducted on the campus community of economics and business faculties of Islamic Islamic University of Lampung in 2013. The samples obtained were 41 of 496 people using slovin sampling. Analysis of the data used is quantitative descriptive using simple linear regression with the help of the statistical program spss 23 for windows. The results of the study stated that financial literacy has a positive and significant effect on consumer behavior in determining consumption decisions. Self control is insufficient to determine the right decision in consumption, so financial knowledge is needed in making effective decisions so that it can obtain maximum utility from the products consumed to improve welfare

Keywords


Consumer Behavior, Financial Literacy , Making Decision

Full Text:

PDF 127 - 140

References


Budiwati, N. (2014). Analisis Literasi Ekonomi dan Perilaku Konsumen. UPI, Bandung.

Chen, H., & Volpe, R. P. (1998). An Analysis of Personal Financial Literacy Among College Student. Financial Services Review, 7(2), 108.

Fattah, F. A., Indriayu, M., & Sunarto. (2018). Pengaruh Literasi Keuangan dan Pengendalian Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Siswa SMA Muhammadiyah 1 Karanganyar. Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Ekonomi, 4(1), 11–21. http://dx.doi.org/10 .20961/bise.v4i1.20 028

Fauzia, A. N., & Nurdin. (2019). Pengaruh Literasi Keuangan terhadap Perilaku Konsumtif (Studi Kasus pada mahasiswa Program Studi Manajemen Universitas Islam Bandung angkatan 2015). Prosiding Manajemen, 5(1), 79–84.

Ghaffar, A. A. (2014). Pengaruh Pengetahuan Konsumen Terhadap Keputusan Nasabah Dalam Memilih Bank Syariah (Studi Kasus Nasabah Pada Bank Muamalat Cabang Makassar). UNHAS, Makasar.

Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program Ibm Spss 23, (08 ed.). Jakarta: Undip.

Huston, S. J. (2010). Measuring financial literacy. The Journal of Consumer Affairs, 44(2), 307–308.

Krishna, A. (2010). Analisis Tingkat Literasi Keuangan di Kalangan Mahasiswa dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya (Survey Pada Mahasiswa Universitas Pendidikan Indonesia). Proceedings of The 4th International Conference on Teacher Education; Join Conference UPI & UPSI Bandung, 554. Bandung.

Margaretha, F., & Pambudhi, R. A. (2015). Tingkat Literasi Keuangan pada Mahasiswa S-1 Fakultas Ekonomi Universitas Trisakti. Jurnal Manajemen Kewirausahaan, 17(1), 76–85. https://doi.org/10.9744/jmk.17.1.76–85

Mawo, T., Thomas, P., & Sunarto, St. (2017). Pengaruh Literasi Keuangan, Konsep Diri dan Budaya Terhadap Perilaku Konsumtif Siswa SMAN 1 Kota Bajawa. Journal of Economic Education, 6(1), 60–65.

Mendari, A. S., & Kewal, S. S. (2013). Tingkat Literasi Keuangan Di Kalangan Mahasiswa STIE Musi Palembang. Jurnal Economia, 9(2).

Muaddab, H. (2015). Faktor yang Berpengaruh Terhadap Perilaku Konsumsi Hijau pada Siswa SMK Negeri Se-Kabupaten Jombang. Edusentris, Jurnal Ilmu Pendidikam Dan Pengajaran, 2(2), 126–145.

Nitisusastro, M. (2012). Perilaku Konsumen dalam Perspektif Kewirausahaan. Bandung: Alfabeta.

Pulungan, D. R., & Febriaty, H. (2018). Pengaruh Gaya Hidup dan Literasi Keuangan Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa. Jurnal Riset Sains Manajemen, 2(3), 103–110. https://doi.org/10.5281/zenodo.1410873

Rasyid, R. (2012). Analisis Tingkat Literasi Keuangan Mahasiswa Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Padang. Jurnal Kajian Manajemen Bisnis, 1(2), 91.

Said, S., & Amiruddin, A. M. A. (2016). Islamic Financial Literacy In Islamic Higher Education: Empirical Study At UIN Alauddin Makassar. 296. Bandar Lampung.

Sangadji, E. M., & Sopiah. (2012). Perilaku Konsumen: Pendekatan Praktis. Yogyakarta: ANDI.

Sari, D. A. (2015). Financial Literacy dan Perilaku Keuangan Mahasiswa (Studi Kasus Mahasiswa STIE YPPI Rembang). Buletin Bisnis Dan Manajemen, 01(02), 171–189.

Sugiyono. (2013). Metode penelitian kuantitatif dan kualitatif dan R&G. Bandung: Alfabeta.

Thomas, E. G., & Raymond, F. (2010). Personal Finance International Edition. Canada: South Western Cengage Learning.

Ulfatun, T. (2016). Analisis Tingkat Literasi Keuangan Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta Tahun Angkatan 2012-2014. Jurnal PELITA, 11(2), 4.

Wahana, A. (2014). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Mahasiswa Dalam Menabung (Studi Kasus Mahasiswa S1 FEB UNDIP Tembalang). UNDIP, Semarang.




DOI: http://dx.doi.org/10.32678/ijei.v11i2.158

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

INDEXED BY:

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Free counters!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

© Copyright of ISLAMICONOMIC: Journal Ekonomi Islam 2019 (P-ISSN: 2085-3696, E-ISSN: 2541-4127)

     Creative Commons License