EPISTEMOLOGI EKONOMI ISLAM DAN MAQASID SYARIAH DALAM KURIKULUM EKONOMI ISLAM DI PERGURUAN TINGGI

Selamat Muliadi*  -  Islamic University of Indonesia, Indonesia

(*) Corresponding Author

Abstract. The Epistemology of Sharia Economy and Maqasid Sharia in Islamic Economics Curriculum in the Higher Education. The potencies and roles of Universities both Islamic Higher Education (PTA) and Public Higher Education (PTU) in providing human resources through Islamic economic and finance learning development that accommodates the competencies of industries demand. Islamic economic as discipline has foundation of epistemology. The main problem in the development of economic and Islamic finance in Indonesia is still the gap between the needs of industry and graduate from college. This study aims to analyze how epistemology and the development Islamic economic and curriculum structure of Islamic economics in universities that teach Islamic economic and what is effective approach to be applied so that graduates can meet the needs of financial industry Islamic economic. The method used in this study is a content analysis is used to explain the depth of the curriculum of Islamic economic in university. Based on the results of the study found that the difference was the presence of Islamic economic learning system in higher education so that graduates produced by universities that teach Islamic economic is still little that can meet the market needs of Islamic financial industry.

 

Abstrak. Epistemologi Ekonomi Islam dan Maqasid Syariah Dalam Kurikulum Ekonomi Islam di Perguruan Tinggi. Potensi dan peran Universitas baik Pendidikan Tinggi Islam (PTA) dan Pendidikan Tinggi Publik (PTU) dalam menyediakan sumber daya manusia melalui pengembangan pembelajaran ekonomi dan keuangan Islam yang mengakomodasi kompetensi permintaan industri. Ekonomi Islam sebagai disiplin memiliki fondasi epistemologi. Masalah utama dalam pengembangan ekonomi dan keuangan Islam di Indonesia masih kesenjangan antara kebutuhan industri dan lulusan dari perguruan tinggi. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis bagaimana epistemologi dan pengembangan ekonomi Islam dan struktur kurikulum ekonomi Islam di universitas yang mengajarkan ekonomi Islam dan apa pendekatan yang efektif untuk diterapkan sehingga lulusan dapat memenuhi kebutuhan industri keuangan ekonomi Islam. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis isi yang digunakan untuk menjelaskan kedalaman kurikulum ekonomi Islam di universitas. Berdasarkan hasil penelitian ditemukan bahwa perbedaan itu adalah adanya sistem pembelajaran ekonomi Islam dalam pendidikan tinggi sehingga lulusan yang dihasilkan oleh perguruan tinggi yang mengajarkan ekonomi Islam masih sedikit yang dapat memenuhi kebutuhan pasar industri keuangan syariah

Keywords : Epistemology; Islamic economics; Curriculum

  1. Akram, Muhammad. “Methodology of Islamic Economics,”. Journal of Islamic Economics, vol.1, No. 1, August 1987, Malaysia: International Islamic University Malaysia.
  2. Amalia, Euis., Rianto, Nur. “ Kesesuaian Pembelajaran Ekonomi Islam di Perguruan Tinggi Dengan Kebutuhan SDM pada Industri Keuangan Syariah di Indonesia. Jurnal Inferensi, Vol. 7, No. 1, Juni 2013, Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah.
  3. Anshori, Isa. “Maqāṣid Al-Syariah Sebagai Landasan Etika Global”. Jurnal Hukum Islam, Vol. 01, No. 01, Maret 2009, Surabaya: Universitas Muhammadiyah Surabaya.
  4. ‘Audah, Jasser. Maqasid asy-Syariah as Philosophy of Islamic Law: A System Approach. London: The International Institute of Islamic Thought, 2008.
  5. ‘Audah, Jaser. Al-Maqashid Untuk Pemula, alih bahasa, Ali ‘Abdelmon’im, judul terjemahan. Yogyakarta: Suka Press, 2013.
  6. Chapra, Umar. The Future of Economics: an Islamic Perspective. Leicester: Islamic Foundation, 2000.
  7. Colander, David. Economics Eighth Edition. United States : McGraw-Hill Irwin, 2010.
  8. Kattsoff, Louis. Pengantar Filsafat. Yogyakarta: Tiara Wacana Yogya, 1992.
  9. Kholis, Nur. “Membedah Konsep Ekonomi Islam”. Jurnal La_Riba, Vol. 3, No. 2, Desember 2009, Yogyakarta: Universitas Islam Indonesia.
  10. Kuntowijoyo. Islam sebagai Ilmu: Epistemologi, Metodologi dan Etika. Yogyakarta: Tiara Wacana, 2006.
  11. Mughits, Abdul. “Epistemologi Ilmu Ekonomi Islam”. Jurnal Hermeneia, Vol. 2, No. 2, Juli-Desember 2003, Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.
  12. Mustansyir, Rizal. Ilmu Filsafat. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2002.
  13. Pusparini, Martini Dwi. “Konsep Kesejahteraan Dalama Ekonomi Islam Perspektif Maqasid Syariah”. Islamic Economics Journal, Vol. 1, No. 1, Juni 2015, Yogyakarta: Universitas Islam Indonesia.
  14. Sanrego, Yulizar. “Membangun Konstruksi Keilmuan Ekonomi Islam”. Jurnal Islamica, vol. 5, No. 1, September 2010, Surabaya: UIN Sunan Ampel.
  15. Sukmadinata, Nana Syaodih. Pengembangan Kurikulum: Teori dan Praktek. Bandung: Remaja Rosda Karya, 2005.
  16. Syaparuddin. “Rekonstruksi Pembelajaran Ekonomi Islam pada Perguruan Tinggi Agama Islam”. Jurnal At-Taradhi, Vol. 3, No. 1, Juni 2012, Watampone: Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Watampone

ISLAMICONOMIC: Jurnal Ekonomi Islam
Published by Departement of Islamic Economics, UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten - Indonesia

Main Building of Faculty of Islamic Economics and Business, UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten, Jenderal Sudirman Street, No. 30 Serang 42188 Banten Indonesia
Phone: +62 81511475475
Website: https://journal.islamiconomic.or.id/
Email: asep.dadan@uinbanten.ac.id

ISSN: 2085-3696 (Print)
ISSN: 2541-4127 (Online)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License

Get a feed by atom here, RRS2 here and OAI Links here

apps