FACTORS INFLUENCING WILLINGNESS TO CONTRIBUTE IN CASH WAQF: CASE OF SOUTH TANGERANG, INDONESIA

Hudzaifah Ahmad

Abstract


Abstract: Factors Influencing Willingness to Contribute in Cash Waqf: Case of South Tangerang, Indonesia. Waqf has long been the backbone of community service in Indonesia, especially in the fields of religion and education. Considering the importance of waqf in the socio-economic field in Indonesia, the government expanded the scope of waqf which was originally only in the form of fixed assets and then added with movable assets such as money. As a country with the largest Muslim population in the world, Indonesia has a huge cash waqf potential. But this potential has not been able to be optimized by the government or the private sector. The problem of the lack of awareness of Muslims in Indonesia about cash waqf is the main obstacle. There are several factors that influence one's willingness to do cash waqf, namely knowledge, income, social culture, and promotion. To determine the influence of these factors, the data obtained from respondents from the survey instrument adopted were subjected to descriptive analysis statistical analysis. The findings indicate that all factors significantly affect a person's willingness to do cash waqf. Recommendations contingent on research findings were offered.

  

Abstrak. Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kesediaan untuk Berkontribusi dalam Wakaf Tunai: Kasus Tangerang Selatan, Indonesia. Wakaf telah lama menjadi tulang punggung pengabdian masyarakat di Indonesia, khususnya di bidang agama dan pendidikan. Mengingat pentingnya wakaf dalam bidang sosial ekonomi di Indonesia, pemerintah kemudian memperluas cakupan wakaf yang semula hanya berupa aset tetap menjadi ditambah dengan aset bergerak seperti uang. Sebagai negara dengan populasi Muslim terbesar di dunia, Indonesia memiliki potensi wakaf tunai yang besar. Tetapi potensi ini belum dapat dioptimalkan oleh pemerintah atau sektor swasta. Masalah kurangnya kesadaran umat Islam di Indonesia tentang wakaf tunai adalah kendala utama. Ada beberapa faktor yang mempengaruhi kemauan seseorang untuk melakukan wakaf tunai, yaitu pengetahuan, pendapatan, sosial budaya, dan promosi. Untuk menentukan pengaruh faktor-faktor ini, data yang diperoleh dari responden dari instrumen survei yang diadopsi menjadi sasaran analisis deskriptif analisis statistik. Temuan menunjukkan bahwa semua faktor secara signifikan mempengaruhi kesediaan seseorang untuk melakukan wakaf tunai. Rekomendasi yang bergantung pada temuan penelitian ditawarkan.


Keywords


waqf, cash waqf, willingness, knowledge, income, social culture, promotion

Full Text:

PDF 181 - 200

References


Republika.co.id. (2009, 02 05). Retrieved from Republika Web site: https://www.republika.co.id/berita//no-channel/09/02/05/29875-sejarah-dan-perkembangan-wakaf

Adewale, A. A., Ismail , N. A., & Sabariah, B. S. (2016). An Empirical Investigation of the Determinants of Cash Waqf Awareness in Malaysia. IIUM Journal, 505.

Adijani, a.-A. (2004). Perwakafan tanah di Indonesia. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Ahmed, H. (2007). Waqf-based microfinance: realizing the social role of Islamic finance. Integrating Awqaf, -.

Ali, M. D. (1988). Sistem Ekonomi Islam, Zakat dan Wakaf. UI Press, 78.

Al-Mughny. (1997). Al-Mughni. In I. Qudamah, Al-Mughni (pp. -). -: -.

Al-Muzara'ah. (2018, February 20). Pengaruh Level Pendapatan Terhadap Level Konsumsi Rumah Tangga. Journal of Islamic Economics and Finance, p. 1.

Amin, H., Abdul Rahman, A. R., Ramayah, T., Supinah , R., & Mohd , A. M. (2014). Determinants of Online Waqf Aceptance : An Empirical Investigation . EJISDC (8), 1-18.

Arif, S. (2010). Wakaf tunai sebagai alternatif mekanisme redistribusi keuangan islam. La_Riba, Jurnal Ekonomis Islam.

Arifin, J. (2014). Problematika Perwakafan di Indonesia. ZISWAF, 263.

Ash Shiddieqy, H. T. (2001). Hukum-Hukum Fiqh Islam. Semarang : PT. Pustaka Rizki Putra.

Atabik, A. (2014). Strategi Pendayagunaan dan Pegelolaan Wakaf Tunai di Indonesia. Ziswaf, 315.

Aziz. (2015, March 22). Index: Wordpress. Retrieved from Wordpress web site: https://azizuncen09.wordpress.com/2015/03/22/pengaruh-media-massa-terhadap-pembentukan-opini-publik/

BPS. (2015). Susenas 2014. Jakarta: Badan Pusat Statistik.

BPS. (2017). Agustus 2017: Tingkat Pengangguran Terbuka (TPT) sebesar 5,50 persen. Jakarta: BPS (Badan Pusat Statistik.

BPS. (2017). Garis Kemiskinan Menurut Provinsi, 2013 - 2017. Jakarta: BPS (Badan Pusat Statistik) .

BPS South Tangerang . (2016). Kota Tangerang Selatan Dalam Angka. Statistik Daerah Kota Tangerang Selatan 2016, 10.

BPS South Tangerang. (2016). Kota Tangerang Selatan Dalam Angka. Statistik Daerah Kota Tangerang Selatan 2016, 6.

BPS South Tangerang. (2016, August -). Kota Tangerang Selatan Dalam Angka. Katalog BPS, p. 49.

BPS South tangerang. (2016). Kota Tangerang Selatan Dalam Angka . Statistik Daerah Kota Tangerang Selatan 2016, 2.

Budiman, A. (2017, September 22). Pikiran-Rakyat.com. Retrieved from BNI Syariah Salurkan Wakaf Uang untuk Pembuatan Film Iqro 2: http://www.pikiran-rakyat.com/ekonomi/2017/09/22/bni-syariah-salurkan-wakaf-uang-untuk-pembuatan-film-iqro-2-410000

BWI. (2010, May 25). BWI: Index. Retrieved from Sosialisasi Wakaf Uang Harus Digenjot: http://bwi.or.id/index.php/en/publikasi/news/633-sosialisasi-wakaf-uang-harus-digenjot.html

Carman, K. G. (2004). Social Influences and the Designation of Charitable Contributions: Evidence from the Workplace . Harvard University Journal, 1.

Dakwatuna. (2016, March 05). Optimalisasi Potensi Wakaf Uang Dalam Pembangunan Sumber Daya dan Kesejahteraan Rakyat Kecil. Retrieved from dakwatuna web site:

https://www.dakwatuna.com/2016/03/05/79433/optimalisasi-potensi-wakaf-uang-pembangunan-sumber-daya-dan-kesejahteraan-rakyat-kecil/#axzz5CGHuPmqX

Damhuri, E. (2017, October 13). Republika.co.id. Retrieved from Quo Vadis Gerakan Wakaf Uang: http://www.republika.co.id/berita/jurnalisme-warga/wacana/17/10/13/oxqkg2440-quo-vadis-gerakan-wakaf-uang

Danil, M. (2013). PENGARUH PENDAPATAN TERHADAP TINGKAT KONSUMSIPADA PEGAWAI NEGERI SIPIL DI KANTOR BUPATIKABUPATEN BIREUEN. Jurnal ekonomika Universitas Almuslim Bireuen, 1.

Direktorat Pemberdayaan Wakaf. (2014). Fikih Wakaf. -: Direktorat Pemberdayaan Wakaf.

Ekawaty, M., & Muda, A. W. (2016). Wakaf Uang: Tingkat Pemahaman Masyarakat & Faktor Penentunya (Studi Masyarakat Muslim Kota Surabaya, Indonesia). IQTISHODUNA, 2.

Ekinci, E. B. (2016, JUne 3). The social role of waqfs during the Ottoman era. Retrieved from dailysabah.com:

https://www.dailysabah.com/feature/2016/06/03/the-social-role-of-waqfs-during-the-ottoman-eradailysabah.com

Faiz, O. (2014). An Analysis of Cash Waqf Participation among Young Intellectual. Instanbul: International Academic Conference

.

Faizah, S. I., Laila, N., & Hendratmi , A. (2013). PRODUCTIVE WAQF AS ONE OF THE PROBLEMATIC TO UNEMPLOYMENT IN INDONESIA. ISS & MLB, 590.

Gazalba, S. (1989). Masjid Pusat Ibadah dan Kebuadayaan. Pustaka Al-Husna, 117.

Hardanawati , L. U., & Mughnisari, F. (2006). Waqf Experience in Indonesia. Ekonomi dan Keuangan Syariah, Fakultas Pascasarjana, Universitas Indonesia, 1.

Ibrahim, D., & Ibrahim, H. (2013). Revival of Waqf Properties in Malaysia. Paper Proceeding of the 5th Economics System Conference , 2.

Ikhsanudin, M. (2012). Optimalisasi wakaf produktif bagi lembaga pendidikan dan ormas Islam di Indonesia. Mukaddimah , 18.

Indonesian Waqf Board. (2008). Dabase dan Potensi Wakaf. Jakarta: Badan Wakaf Indonesia .

Isin, E. F. (2011). Ottoman Waqfs as Acts of Citizenships.

Iskandar. (2017, October 2). Pengaruh Pendapatan Terhadap Pola Pengeluaran Rumah Tangga Miskin Di Kota Langsa. JURNAL SAMUDRA EKONOMIKA, p. 1.

Jati, W. (2017). PENGARUH STRATEGI PEMASARAN ONLINE (ONLINEARKETING STRATEGY) TERHADAP MINAT BELI KONSUMEN. Jurnal Pemasaran Kompetitif, 125.

Magda, I. A., Hisham, D., Cizackca, M., Alhabshi, S. O., Razak, S. H., Sadr, S. K., et al. (2016). Financing the Development of Old Waqf Properties. New York: Palgrave Macmillan.

Mano, R. S. (2013). Social Media, social causes, giving behavior and money contribution. Computers in Human Behavior, 287-293.

Mariati. (2014). PENGARUH PENDAPATAN TERHADAP PENGELUARAN RUMAH TANGGA PEKERJA PERKEBUNAN KELAPA SAWIT DI KECAMATAN INDRA MAKMU. Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 1.

Mohammed, A. S. (2017). An Exploratory Study On Awarness of Waqf Among Kenyan Muslims. International Islamic University Malaysia Journal , 16-17.

Mohammed, A. S. (2017). An Explporatory Study on Awareness of Waqf Among Kenyan Muslims. International Islamic University Malaysia Journal, 18.

Muttaqin , Z. (2015). ANALISIS PENGARUH PENDAPATAN TERHADAP JUMLAH INFAQ PESERTA PENGAJIAN ROHANI Studi Kasus Majelis Ta’lim di Masjid Al. Jurnal Ekonomi dan Hukum Islam, 25.

Nizar, M. A. (2017). PENGEMBANGAN WAKAF PRODUKTIF DI INDONESIA : POTENSI DAN PERMASALAHAN. Research Gate, 237.

Nizar, M. A. (2017). PENGEMBANGAN WAKAF PRODUKTIF DI INDONESIA : POTENSI DAN PERMASALAHAN. Research Gate, 235.

Nizar, M. A. (2018). PENGEMBANGAN WAKAF PRODUKTIF DI INDONESIA : POTENSI DAN PERMASALAHAN. Research Gate, 233.

Nizar, M. A. (2018). PENGEMBANGAN WAKAF PRODUKTIF DI INDONESIA : POTENSI DAN PERMASALAHAN. Research Gate, 235-236.

Nizar, M. A. (2018). PENGEMBANGAN WAKAF PRODUKTIF DI INDONESIA: POTENSI DAN PERMASALAHAN. Research Gate, 232.

Orbay, K. (2006). The Economic Efficiency of Imperial Waqfs in the Ottoman Empire. XIV International Economic History Congress, -.

Panjimas.com. (2017, December 15). Panjimas.com. Retrieved from BWI: Potensi Wakaf Uang di Indonesia Capai Rp 180 Triliun: http://www.panjimas.com/news/2017/12/15/bwi-potensi-wakaf-uang-di-indonesia-capai-rp-180-triliun/

Pikkarainen, T., Karjaluoto, K. H., & Pahnila S. (2004). Consumer Acceptance of Online Banking: An Extension of the Technology. Acceptance Model, Internet Research,, 224 235.

Puad, N., Rafdi, N., & Shahar, W. (2014). Issue and Challanges of Waqf Instrument . A Case Study In MIAS.

Qahaf, M. (2006). Al-Waqf al-Islami Tatawwuruhu. Idaratuhu, Tanmiyatuhu, 29-30.

Qureshi, T. M., Zafar, M. K., & Khan, M. B. (2008). Customer Acceptance of Online Banking in Developing Ecinomies. Journal of Internet Banking and Commerce , 20-32.

Rahmat, D. (1982). Wakaf Tanah. Surabaya: Al-Ikhlas, 20-24.

Rasyid, A. (2016). POTENSI WAKAF UANG DI INDONESIA. Binus Journal, 1.

Republika. (2014, January 13). Khazanah. Retrieved from Republika web site: http://republika.co.id/berita/dunia-islam/hikmah/14/01/13/mzbetu-hari-ini-islam-jadi-agama-terbesar-di-dunia

Republika. (2015, May 27). Khazanah. Retrieved from Republika web site: http://republika.co.id/berita/dunia-islam/islam-nusantara/15/05/27/noywh5-inilah-10-negara-dengan-populasi-muslim-terbesar-di-dunia

Republika. (2017, October 03). Khazanah. Retrieved from Republika web site: http://khazanah.republika.co.id/berita/dunia-islam/wakaf/17/10/03/ox90mi396-tanah-wakaf-indonesia-5-kali-lebih-luas-dari-singapura

Sembiring , L. J. (2017, August 23). Okezone Finance. Retrieved from Sri Mulyani: Wakaf Tunai Bisa Capai Triliunan Rupiah!: https://economy.okezone.com/read/2017/08/23/20/1761333/sri-mulyani-wakaf-tunai-bisa-capai-triliunan-rupiah

Snipes, R. L., & Oswald, S. L. (2010). Charitable giving to not-for-profit organization: Factors affecting donations to non-profit organizations. Innovative Marketing, 1.

Soemarti, A. (2017, March 15). Majelis Ulama Indonesia Kota Medan. Retrieved from Konsepsi Wakaf Uang di Indonesia : http://muimedan.com/2017/03/15/konsepsi-wakaf-uang-di-indonesia/

Suganda, A. D. (2014). Konsep Wakaf Tunai. ISLAMICONOMIC: Jurnal Ekonomi Islam, 5(2).

Sururdin. (2010, August 27). Wordpress. Retrieved from Pelaksanaan Wakaf Uang dan Sosialisasinya:

https://sururudin.wordpress.com/2010/08/27/pelaksanaan-wakaf-uang-dan-sosialisasinya/

Thong, S. K., Chye, C. S., & Fong, W. S. (2013). Awarenessof

Microfinance Within The Centra Region,Malaysia. International Conference on Management, 3.

Wadjdy, F. (2007). Wakaf & kesejahteraan umat. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Wahyuningsih, S. (2014). Implementasi Sistem Pendidikan Islam Pada Masa Daulah Abbasyiah dan Pada Masa Sekarang. Jurnal Kependidikan, 115-120.

Widaningrum, D. I. (2007). Identifikasi kemampuan dan kemauan membayar masyarakat berpenghasilan menengah rendah . http://kk.pl.itb.ac.id/ppk., 1.

World Almanac. (2011). The World Almanac and Book of Facts 2011. New York : Newgen North America.




DOI: http://dx.doi.org/10.32678/ijei.v10i2.135

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

INDEXED BY:

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Free counters!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

© Copyright of ISLAMICONOMIC: Journal Ekonomi Islam 2019 (P-ISSN: 2085-3696, E-ISSN: 2541-4127)

     Creative Commons License